Verkkokauppa!

Mörkö on avannut omille tuotteilleen verkkokaupan 😍 käy kurkkaamassa!

Verkkokauppa ei siis ole kirpputoritoimintaan tarkoitettu.

Tätä kehitellään lisää hiljalleen, joten jos huomaat jonkin osion joka ei toimi tai haittaa kovin toimintaa kaupassa, anna meille vinkki info@moronpuoti.fi niin yritämme korjata parantaa näitä kohtia..

Tuotteita lisäämme asteittain tulevaisuudessa.

Kiitoksia kärsivällisyydestä.

https://verkkokauppa.moronpuoti.fi/

MITÄ HYÖTYÄ PALJASJALKAKENGISTÄ ON?

Paljasjalkakengät, Oppaat by Creaction / Ville J., 22.03.2021

Siirryttäessä käyttämään paljasjalkakenkiä keho oppii vähitellen toimimaan luonnollisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Monet huomaavat esimerkiksi jalkaterien ja varpaiden linjausten muuttuvan. Isovarpaan asettuminen optimaaliseen, suoraan linjaan on yksi merkittävimmistä muutoksista koko askelluksen toimivuuden kannalta. Monille paljasjalkakengillä liikkuminen etenkin luonnossa on suuri nautinto, koska maaston ja sen pienimmätkin epätasaisuudet pystyy tuntemaan hyvin tarkasti. Eikä kyse ole pelkästä mielihyvästä, vaan ohut pohja mahdollistaa myös tarkemman proprioseptiikan eli palautteen, jonka keho saa alustasta. Tällä on merkitystä mm. tasapainon ja kehonhallinnan kannalta – näillä puolestaan voi olla vaikutusta loukkaantumisriskin pienenemiseen.

Koska jalkaterämme vaikuttavat kaikkeen niiden yläpuolella olevaan on hyvin mahdollista, että paljasjalkakenkiin totuttuasi erilaiset alaraajojen, lantion, selän ja niskan jäykkyydet ja epämääräiset kiputilat pikkuhiljaa helpottavat. Muistathan kuitenkin, etteivät paljasjalkakengät korjaa jalkaongelmia itsestään, eivätkä ne myöskään välttämättä sovi kaikille ainakaan jatkuvaan käyttöön.

Monet länsimaiset ihmiset kärsivät erilaisista toiminnallisista alaraajaongelmista, joita hoidetaan yleensä fysio- ja jalkaterapialla. Jalkaterän pieniä ”intrinsic”-lihaksia on kuitenkin työlästä ja vaikeaa harjoittaa, ja riittävien toistomäärien saavuttaminen voi olla haastavaa. Paljain jaloin tai paljasjalkakengillä liikkuessa tämä harjoittelu tapahtuu mielekkäällä tavalla.

MITÄ TARKOITTAA PALJASJALKAKENKÄ?

Paljasjalkakengät ovat jalkineet, jotka sallivat alaraajan toimia luonnollisella tavalla. Kengissä on jalkaterän muotoinen, kärjestään leveä lesti joka sallii varpaiden levittyä. Pohja on täysin tasainen (ns. ”zero drop”), eikä kengissä ei ole tukia eikä ylimääräisiä iskunvaimennusominaisuuksia. Yleensä pohja on huomattavasti ohuempi ja taipuisampi kuin perinteisissä kengissä.

PaljasjalkakengätOppaat by Hanna J., 07.09.2021

PALJASJALKAKENGÄT EIVÄT SOVI KAIKILLE


PaljasjalkakengätOppaat by Hanna J., 11.03.2022

Paljasjalkakengät eivät valitettavasti sovi ihan jokaiselle eivätkä kaikkiin tilanteisiin. Esimerkiksi jotkin tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja vammat, muut sairaudet, ikä tai tottumus voivat olla esteitä varsinaisten ohutpohjaisten paljasjalkakenkien käytölle. Ihan jokainen kuitenkin hyötyy siitä, että jalkaterille, ja erityisesti varpaille, on kengissä tarpeeksi tilaa ja ettei kengissä ole asentoon ja askellukseen vaikuttavaa turhaa kantakorotusta tai korkoa.

Koska paksumpipohjaiset kengät ovat hyvä valinta?

  • Kun kengiltä kaivataan hieman enemmän vaimennusta. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi seisomatyö kovalla alustalla tai jos ikääntyminen on aiheuttanut muutoksia, jotka tekevät ohutpohjaisilla kengillä liikkumisesta kivuliasta. Myöskään ylipainoisille henkilöille kaikkein minimalistisimmat kengät eivät välttämättä ole hyvä valinta, koska kehon paino itsessään aiheuttaa kovaa rasitusta nivelille ja jalkaterän rakenteille.
  • Kun askellus on hyvin kantapäävoittoista (tästä kertoo mm. se, että kengät kuluvat nopeasti kantapäistä). Pidemmän päälle kantapäävoittoinen askellus ohutpohjaisilla kengillä aiheuttaa vaurioita ja kipuja.
  • Kun jalkapohjien alentunut tunto estää paljasjalkakenkien käytön. Ohutpohjaisia paljasjalkakenkiä ei turvallisuussyistä suositella esimerkiksi diabeetikoille, joiden jalkapohjissa on tuntopuutoksia (neuropatiaa).
  • Jos sairastat reumaa, koska jalkaterien nivelet saattavat turhaan ärtyä ja kipeytyä ohutpohjaisissa paljasjalkakengissä.
  • Jos jalkaterän nivelrikko (tyypillinen esiintymispaikka on isovarpaan tyvinivel) tekee ohut- ja taipuisapohjaisilla kengillä liikkumisesta kivuliasta. Kivun välttäminen voi johtaa epäsuotuisiin liikemalleihin ja ajan myötä uusiin ongelmiin.
  • Yksilöllisiä erikoispohjallisia käyttäville. Niiden käyttäminen ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista paljasjalkakengissä, joiden ideana on sallia jalkaterän mahdollisimman vapaa liike – eli täysin päinvastoin kuin mihin erikoispohjallisilla pyritään!
  • Vammoista toipuville. Monet tapaturma- ja rasitusvammat vaativat aika pitkän ajan parantuakseen kunnolla. Vaikka ”liike on lääke”, niin usein parantuminen edellyttää joidenkin liikkeiden rajoittamista. Terveydenhuollon ammattilaisen ohjeita esimerkiksi jäykempien kenkien käytöstä kannattaa aina noudattaa!